Hjälp Vanliga frågor och svar

 

Lyreco.se
Ditt konto
Din beställning
Betalningsinformation
Leveransinformation
Garanti och retur > >
Kontakta Oss
Våra butiker
PriceMatch
Guider
Övrig information

Garanti och retur

Hur lång garantitid är det på de varor jag har beställt?

Vi lämnar 3 års garanti på samtliga varor där inget annat anges. Detta gäller för material- och tillverkningsfel och under förutsättning att varan har utsatts för normalt slitage. I första hand tillämpas reparationsgaranti på defekta varor. Utbytesgaranti ger, vid defekt vara, nya delar eller en ny vara under garantitiden. Vid tekniska problem med vissa varor kan du bli hänvisad direkt till tredjepartsföretag för en mer detaljerad support. Teknisk support samt dokumentation kan vara på engelska. Vi lämnar 5 års garanti på alla varor av märket Lyreco.

Totalgaranti

Har du köpt vår totalgaranti lämnar vi 1 års full returrätt om varan och originalförpackningen är i originalskick, dvs. oanvänd och inte skadad.

Ångerrätt som privatperson

Lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (2005:59) anger att konsumenter i vissa fall har rätt att frånträda ett köp genom att till Lyreco lämna eller skicka ett meddelande om detta inom 14 dagar (eller i tillämpliga fall inom 7 arbetsdagar) från den dag konsumenten tog emot varan eller en väsentlig del av den. ångerrätten gäller dock inte inte beställningsvaror, datorprogram eller ljud- och bildupptagningar där förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t.ex. serienummer). När du ångrat köpet får du tillbaka dina pengar snarast eller senast inom 30 dagar ifrån mottagandet. ångerrätten är inte tillämplig för företag.

För att utnyttja ångerrätten ska varan vara i väsentligen oförändrat skick och skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga förpackningen. Tänk på att du står för risken om varan skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga förpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper varan att ligga stadigt under transporten. Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd åt varan. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska finnas med vid returen. För att returnera en vara, kontakta vår kundservice.

För varor där ångerrätten gått ut accepterar Lyreco retur mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 60 dagar efter fakturadatum. För att åberopa öppet köp får varan inte vara öppnad, använd eller förstörd. Öppet köp gäller endast konsumenter (privatperson), ej företagskunder.

Full returrätt för företag

Vid eventuella returer kontakta vår kundservice inom 14 dagar. Vi erbjuder full returrätt inom 30 dagar under förutsättning att varan och förpackningen är i originalskick, dvs. oanvänd och inte skadad. Returrätten gäller inte beställningsvaror, nedsatta varor eller varor som ingår i kampanjerbjudanden, varor som avlägsnats från originalförpackningen, datorprogram eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t.ex. serienummer). Returrätten gäller heller inte varor som har tillverkats enligt dina specifikationer eller som har anpassats efter dina önskemål.

När varan mottagits och returen godkänts av oss krediterar vi ditt konto. Vid retur utan kontakt med vår kundservice har du som avsändare ansvar för eventuella kostnader och förluster. Lyreco löser inte ut paket mot postförskott.