Tips & Tricks

Sex sätt att slippa kaos i kontorsköket

När du går in i kontorsköket för att värma din delikata måltid, avnjuta en kopp kaffe eller bara ta en paus från skrivbordet är avkoppling väldigt viktigt. Men när du ser en köksbänk med kaffefläckar och smulor eller en diskho full med matrester är det helt andra känslor som bubblar upp till ytan.

Ett ofräscht kontorskök kan få vem som helst att känna sig obekväm och i värsta fall kan det sprida bakterier som i sin tur kan leda till att du blir sjuk. Med en regelbunden städning av kökets alla delar kan ni motverka detta.

Följ alla tips som vi har listat nedan för att minska bakterier och smuts i ert kontorskök, få en renare tillvaro och gladare medarbetare.

  1. Sätt upp allmänna regler
  2. Sätt upp lappar i kontorsköket
  3. Se till att städartiklar finns tillgängliga
  4. Torka alltid upp spill
  5. Håll ordning på soptunnorna
  6. Se till att alla känner ansvar

 

1.     Sätt upp allmänna regler

Det är allmänt hyfs att städa upp efter sig i kontorets gemensamma utrymmen. Bänkar som är fulla av kaffefläckar och smulor imponerar inte direkt på klienter, kunder och besökare. Därför är det viktigt att alla anställda är medvetna om vilka standarder som ska hållas i det gemensamma köksutrymmet och vilka regler som ska följas.

 

2. Sätt upp lappar i kontorsköket

Efter att ni har implementerat en städpolicy för kontorsköket gäller det att alla får reda på den och ser till att den eftersträvas. Därför är det en god idé att kommunicera ut den via en tavla eller lappar i det gemensamma köksutrymmet. Till exempel om ni vill att medarbetarna alltid ska använda sig av ett mikrolock när maten mikras, sätt upp en lapp eller skylt i närheten av mikrovågsugnarna så det inte går någon förbi.

Om ni även vill uppmana kollegorna till att tvätta händerna för och efter lunchen kan ni sätta upp en skylt på dörren in till kontorsköket eller ovanför diskhon.

Det finns flera olika slags skyltar som är ämnade för att skapa påminnelse i köksutrymmen på Sveriges arbetsplatser. Ni kan även skapa egna skyltar för att få en mer personlig touch på uppmaningen. Hursomhelst är en skylt med stora bokstäver och tydliga riktlinjer ett bra sätt att ge alla medarbetare en knuff i rätt riktning gällande kökshygienen.

 

3. Se till att städartiklar finns tillgängliga

Om det inte finns städartiklar till hands kommer köksutrymmet att se ut därefter. Därför är det viktigt att tillgodose med lämpliga städartiklar så att alla i personalen kan snygga till efter sig om olyckan har varit framme. Exempel på saker som bör finnas till hands är:

  • Disktrasor och pappershanddukar
  • Rengöringsspray
  • Diskmedel och diskborstar
  • Papperskorgar och sopsorteringsalternativ
  • Dammsugare eller sopborste

 

4. Torka alltid upp spill

Om du skulle spilla ut matrester eller kaffe i köket är det viktigt att du använder dig av de städartiklar som finns tillgängliga och torkar upp efter dig. Att inte torka upp efter sig gör inte bara att det ser tråkigt ut i kontorsköket, det kan också leda till att dina medarbetare på olika sätt far illa.

En oskyldig pöl med kaffe på golvet kan leda till en halkolycka och gamla matrester kan sprida bakterier och göra dina kollegor sjuka. Genom att göra detta konsekvent bidrar du till en renare och mer hygienisk tillvaro som i sin tur kan leda till gladare och friskare medarbetare.

 

5. Håll ordning på soptunnorna

Är era soptunnor för det mesta överfulla? Behöver ni alltid komma i kontakt själva tunnan när ni slänger ert skräp? Att välja en soptunna med pedal eller en no touch sensor gör att du inte behöver ta i ett bakterierikt handtag eller komma i kontakt med några sopor vilket kan leda till renare händer, och ett renare kontorskök.

När ni har bra soptunnor på plats är det viktigt att underhålla dem, låt därför aldrig era soptunnor bli överfulla. Se över soptunnorna kontinuerligt och se till att de blir tömda, rengjorda och utrustade med en ny soppåse när det behövs.

 

6. Se till att alla känner ansvar

Det spelar stor roll om det gemensamma köket är rent eller stökigt. Genom att anonymt uppmärksamma tillfällen när städpolicyn har överträtts, kommer folk att förstå att dessa händelser inte kommer att gå obemärkt förbi. Ett exempel är att skicka runt bilder på smutsiga koppar som lämnats kvar på bänkar eller sidobord eller matexplosioner i mikrovågsugnen som inte har rengjorts.

Poängen är inte att sätta dit alla, men att få alla att förstå att företaget tycker att det är viktigt att alla håller rent och fint i de gemensamma utrymmena. Det kommer att få de flesta att tänka till och fundera på om de drar sitt strå till stacken och vad som behöver förändras om så inte är fallet.

 

Att införa enkla riktlinjer, tillgodose med rätt utrustning och göra alla påminda om att dra sitt strå till stacken kan alltså göra underverk för ert kontorskök. Så nästa gång du besöker kontorsköket inte ska känna stress eller obehag för att det är ofräscht, utan istället få en känsla av fridfullhet och att det är en plats du vill gå till varje dag och koppla av under arbetsdagens annars hektiska timmar.