Hjälp Vanliga frågor och svar

 

Lyreco.se
Ditt konto
Din beställning
Betalningsinformation
Leveransinformation > >
Garanti och retur
Kontakta Oss
Våra butiker
PriceMatch
Guider
Övrig information

Leveransinformation

Leveransvillkor

Vi levererar fraktfritt inom Sverige när du handlar för mer än 795 kr exkl. moms.
Vid köp under 795 kr exkl. moms betalar du endast:
- 69 kr exkl. moms i frakt som företagskund.
- 86,25 kr inkl. moms i frakt som privatperson.

Företagskunder kan beställa Telefon- eller Chaufförsavisering via vår kundservice, se ”Leveranstid företag” nedan.

Alla leveranser sker med PostNord. Leveranser kan ej ske till postboxar.

Möbler och vissa större varor levereras till lastkaj, godsmottagning eller gatuplan. Önskas inbärning av dessa varor, kontakta vår kundservice för att få ett kostnadsförslag.

Vi levererar endast inom Sverige.

Leveranstid privatpersoner

Vid beställning före kl. 15.00 på vardagar skickas varorna samma dag, om de beställda varorna finns i lager, och levereras i regel nästa vardag - med undantag för vissa orter, t.ex. orter norr om Sundsvall och Gotland samt vid leverans med lantbrevbärare. Se PostNords leveranstider.
Vid beställning på helgdagar, skickas de beställda varorna nästkommande vardag.

Leverans till privatpersoner sker till något av Postnords utlämningsställen.

Har vi tillgång till ditt mobilnummer får du en SMS-avisering om leverans och upphämtning. Saknar vi ditt mobilnummer kommer du aviseras via brev. Vid brevavisering tillkommer en dags leveranstid. PostNord, levererar inte till postboxar. För beställningsvaror samt vissa möbler är leveranstiden 5-15 arbetsdagar. För mindre vanliga lasertoner och bläckpatroner tillkommer 3-5 dagars leveranstid.

Leveranstid företag

Vid beställning före kl. 15.00 på vardagar skickas varorna samma dag, om de beställda varorna finns i lager, och levereras i regel nästa vardag - med undantag för vissa orter, t.ex. orter norr om Sundsvall och Gotland samt vid leverans med lantbrevbärare. Se PostNords leveranstider.
Vid beställning på helgdagar, skickas de beställda varorna nästkommande vardag.

Leveransen sker till företagets lastbrygga, godsmottagning eller gatuplan vardagar mellan 08.00-17.00. PostNord levererar utan att kontakta dig först.

Följande tilläggstjänster kan beställas via vår kundservice mot en extra avgift:
- Telefonavisering, PostNord kontaktar dig för att bestämma dag och tid för leverans (+70kr exkl. moms). Observera att vid telefonavisering tillkommer en arbetsdag på leveranstiden.
- Chaufförsavisering, PostNord kontaktar dig ca 15-30 min före ankomst till angiven leveransadress (+25 kr exkl. moms).

Om ni önskar leverans till ett utlämningsställe, vänligen kontakta vår kundservice.

För beställningsvaror samt vissa möbler är leveranstiden 5-15 arbetsdagar. För mindre vanliga lasertoner och bläckpatroner tillkommer 3-5 arbetsdagars leveranstid. Lyreco har rätt att göra delleveranser när detta kan anses rimligt.

Vad händer om jag inte är på plats för att ta emot leveransen?

Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen tar chauffören tillbaka godset till terminalen. Postnord gör sedan ett andra utkörningsförsök dagen efter. Om ej leverans kan ske då heller kommer försändelsen att transporteras till ett utlämningsställe och Lyreco kund aviseras antingen via sms eller brev.

Leveransstatus

Om vi har din e-postadress, så skickar vi ett e-postmeddelande när din beställning har skickats från vårt lager. E-postmeddelandet innehåller en länk så att du kan följa din leverans via PostNords paketspårning. Du kan även följa din leverans via vår sida för paketsök.

Reklamationer och transportskador

Synlig transportskada eller paket som saknas måste anmälas samt till chauffören eller ombud för utlämning samt vår reklamationsavdelning på 033-20 65 75 inom 24 timmar. Om skadan inte är synlig på ytterförpackningen ska skadan anmälas till oss inom 7 dagar efter att du mottagit leveransen. Efter denna tid utgår ingen ersättning. Om du har köpt vår totalgaranti har du 15 dagar på dig att anmäla en transportskada.

Force Majeure

Lyreco är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar Lyreco fullgörande i sådan grad att leveransen inte kan ske annat än till onormalt hög kostnad.